لباس شویی
رسوب گیر لباسشویی را هر چند وقت یکبار باید تعویض کنیم

رسوب گیر لباسشویی را هر چند وقت یکبار باید تعویض کنیم

فیلتر لباسشویی را چه موقع تعویض کنیم؟

فیلتر آب‌ کارکردی بیشتر از تصفیه آبی که می‌نوشید، دارد. کاربردهای فیلتر آب آنقدر زیاد است که تقریبا اغلب لوازم خانگی مانند لباسشویی، ظرفشویی ، یخچال، سایدبای ساید و … دارای فیلتر آب هستند. آبی که با آن حمام می‌کنید و آبی که از شیر آب شما می‌آید معمولا مراحل تصفیه آب را قبلا گذرانده و یا نیاز به تصفیه آب دارد. در حقیقت، فرآیند تصفیه آب چیزی بیش از یک دستگاه تصفیه آب زیر سینکی است. افرادی که از آب چاه یا آب چشمه استفاده می‌کنند این مسئله را خیلی خوب می‌دانند، زیرا آنها معمولا هر روز درگیر بوی گوگرد، خاک و رسوباتی هستند که از لوله آب می‌آید. اگرچه بوی گوگرد ناخوشایند و تهوع آور است، اما در حقیقت این رسوب است که به مرور می‌تواند باعث خوردگی شود. در طولانی مدت رسوبات می تواند باعث فرسایش لوازم منزل از جمله ماشین لباسشویی که دائما با آب سروکار دارند، بشود. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی می توان از فیلتر ماشین لباسشویی استفاده نمود که به آن رسوبگیر لباسشویی نیز گفته می شود.

رسوبگیر لباسشویی را هر چند وقت یکبار باید تعویض کنیم

آب سخت می تواند مشکلات زیادی برای لباسشویی ایجاد کند و معمولا باعث گرفتاری و دردسر می شود:

  • پر شدن دائمی فیلتر توری ماشین لباسشویی که همواره نیاز به تمیز کردن دارد. شما مجبور هستید به صورت دوره ای فیلتر داخلی لباسشویی را باز کرده و رسوبات آن را خارج کنید. کاری که بی شک آسان نخواهد بود.
 
  • لباسها معمولا به دلیل وجود زنگ آهنی که از ماشین لباسشویی بیرون می‌آید دارای لکه های قرمز رنگی است که بعید است دیگر پاک شود!
  • لباسها اغلب شوره می زنند و لک سفید ناخوشایندی روی آنها ایجاد می شود.
  • بدتر از همه این موارد، خود ماشین لباسشویی به دلیل رسوبات جمع شده درون محفظه فیلتر از کار می‌افتد.
  • حجم زیادی از رسوبات روی هیتر لباسشویی ایجاد شده و راندمان به شدت پایین می آید. مصرف برق بسیار زیاد می شود و لباسشویی باید زمان بیشتری کار کند تا بتواند آب را داغ کند.
  • ماشین لباسشویی دائما با آب و خصوصا آب گرم سرو کار دارد و به همین دلیل املاح داخل آب باعث گرفتگی لوله ها، خرابی قطعات و کاهش بازده دستگاه می شوند.

فقط چند مورد از اتفاقات بالا لازم است تا شما متوجه شوید که به رسوبگیر ماشین لباسشویی نیاز دارید. وقتی یکی از این اتفاقات رخ می دهد، افراد برای تهیه فیلتر آب ماشین لباسشویی اقدام می کنند. وقتی فرد متوجه می‌شود که فیلتر آب لباسشویی را با قیمت حدود ۳۰ هزار تومان می تواند تهیه کند و به راحتی نیز روی ماشین لباسشویی نصب شده و مانع این همه صدمات شود، خوشحال شده و همه مشکلات را فراموش خواهد کرد. در انواع مختلف رسوب گیر لباسشویی ممکن است یک فیلتر توری یا فیلتر الیافی ، ذرات درشت را غربال کرده و تصفیه آب مقدماتی را انجام دهد. در این مرحله شن و ماسه حذف شده و دیگر وارد سیستم نمی شوند. پس از آن کریستالهای پلی فسفات (سدیم هگزا متازون) وجود دارد. پلی فسفات با حل کردن و تغییر شکل دادن آهک و کربنات های موجود در آب اجازه رسوب بستن آنها را نمی دهد. بنابراین نه تنها مشکلات بالا مرتفع می شوند، بلکه عمر ماشین لباسشویی بیشتر شده، نیاز به سرویس دوره ای پیدا نمی کند و همچنین لباس ها دیگر لک نمی شوند.

فیلتر آب

منبع آب و کیفیت آب یک فاکتور بزرگ در تعویض فیلتر ماشین لباسشویی

پاسخ درست به این پرسش که فیلتر ماشین لباسشویی، هر چند وقت یکبار باید تعویض شود، شش تا دوازده ماه است. اگر کیفیت آب یکسان بود، این قاعده برای انواع فیلتر لباسشویی نیز یکسان بود. اما متاسفانه کیفیت آب در مناطق مختلف دنیا متفاوت است. بنابراین ممکن است نیاز باشد زودتر فیلتر لباسشویی را تعویض کنید. برای افرادی که از آب شهری استفاده می‌کنند، مهمترین مسئله می‌تواند بوی کلر باشد، تعویض فیلتر هر شش تا دوازده ماه می‌تواند تنها کاری باشد که باید انجام دهند. اما افرادی که از آب چاه استفاده می‌کنند، بخصوص چاه‌های جدیدتر که سطح رسوب سنگین‌تری دارند، عوامل مختلفی وجود دارند که به مقدار چشمگیری می‌توانند طول عمر فیلتر را کم کنند.

رسوب گیر لباسشویی را هر چند وقت یکبار باید تعویض کنیم؟

هرچند ممکن است هیچ فرمول جادویی وجود نداشته باشد که بگوییم فیلتر آب ماشین لباسشویی شما دقیقا چه مدت کار می‌کند. اما عواملی وجود دارند که می‌توانند در پیش‌بینی طول عمر فیلتر به شما کمک کنند. اگر از آب چاهی که کمتر از چند سال عمر دارد، استفاده می‌کنید، مطمئنا با رسوبات بیشتری سروکار خواهید داشت بدین معنی که طول عمر کارتریج فیلتر آب ماشین لباسشویی شما حدود 2 تا 3 ماه خواهد بود. اگر آب چاهی که استفاده می کنید، یک چاه قدیمی‌تر است یا پیش تصفیه آب چاه نصب کرده‌اید، طول عمر فیلتر ماشین لباسشویی شما دست کم سه ماه خواهد بود. اگرچه در چنین شرایطی رسوبگیر لباسشویی می تواند شش ماه یا بیشتر نیز استفاده شود. اگر از آب شهری استفاده می کنید که سختی کمتر از 500 ppm دارد، ممکن است رسوبگیر لباسشویی تا یک سال هم دوام بیاورد.

فیلتر ماشین لباسشویی هر چند وقت یکبار باید تعویض شود؟

چگونه زمان تعویض فیلتر ماشین لباسشویی را تشخیص دهیم؟

قطعا مدت زمان استفاده از فیلتر ماشین لباسشویی ، دقیق‌ترین شاخص برای تشخیض زمان تعویض نیست. پس بهترین راه تعیین زمان تعویض فیلتر ماشین لباسشویی چیست؟ برای پی بردن به این موضوع بهتر است چند مورد را بررسی کنید:

  • نخست، آیا سرعت ورود آب سرد به ماشین لباسشویی کم شده؟ وقتی سرعت ورود آب تا نقطه قابل توجهی کند شد، نشانه خوبی است که فیلتر ماشین لباسشویی شما با رسوب مسدود شده و دیگر نمی‌تواند عملکرد موثری داشته باشد.
  • دلیل دوم کمی عینی‌تر است. درست مثل هر فیلتر آب دیگری که وقتی تغییر طعم، بو یا رنگ را احساس کردید فیلتر را تعویض می‌کنید، به دنبال این تغییرات در آب ماشین لباسشویی خود باشید (البته به غیر از طعم). اگر تغییر بو یا رنگ چشمگیری رخ داد یا حتی اگر ذرات ریز یا درشت رسوب دیدید، فیلتر ماشین لباسشویی را تعویض نمایید.

در صورتی که برای سرویس و یا تعمیر دستگاه خود نیاز به تکنسین متخصص داشتید، می‌توانید روی نیرو‌های مجرب مجموعه‌ی سحام سرویس، حساب کنید؛ مرکز خدماتی سحام سرویس با به کارگیری تیم متخصص، به طور شبانه روزی و حتی در ایام تعطیل آماده اعزام تعمیرکار سیار به منزل شما است. همچنین مشاورین این گروه به صورت آنلاین و تلفنی نیز آما‌ده‌ی پاسخگویی به شما عزیزان خواهند بود و شما برای درخواست مشاوره تعمیرات، می‌توانید با گروه ما تماس بگیرید.