لباس شویی
بررسی کد خطا یا ارور ماشین لباسشویی سامسونگ

بررسی کد خطا یا ارور ماشین لباسشویی سامسونگ

ارور ماشین لباسشویی سامسونگ

بررسی کد خطا (ارور) ماشین لباسشویی سامسونگ

در لباسشویی های دیجیتال سامسونگ در صورت بروز مشکل، برای سهولت در امر عیب یابی و جلو گیری از آسیب رسیدن به بخش های دیگر لباسشویی سامسونگ، با ظاهر شدن ارور بر روی صفحه نمایش از ادامه کار ماشین لباسشویی جلوگیری می شود. ارور های ماشین لباسشویی سامسونگ این امکان را فراهم می کند تا با مطالعه و افزایش اطلاعات در زمینه ارور ماشین لباسشویی سامسونگ بتوان به راحتی مشکل را شناسایی و در جهت برطرف کردن آن اقدام کرد. ما در مرکز تعمیرات لباسشویی سامسونگ تلاش کرده ایم تا ارور های ماشین لباسشویی سامسونگ را بصورت جامع و کامل خدمت شما هم وطنان ارائه دهیم.

این ارور ها در مدل های قدیمی و جدید لباسشویی سامسونگ با فرمتی متفاوت ظاهر می شود. در ابتدا لباسشویی خود را انتخاب نمایید که در کدام دسته قرار می گیرند:

  • ارور های مدل قدیمی لباسشویی سامسونگ
  • ارور های مدل جدید لباسشویی سامسونگ

ارورهای مدل های قدیمی ماشین لباسشویی سامسونگ

E1

این ارور زمانی اتفاق می افتد که مرحله آبگیری در زمان معین انجام نشود.

رفع ارور:
برای برطرف کردن این ارور ابتدا شیر ورودی ،شلنگ ورودی و فیلتر صافی آب و اجزای جاپودری را چک‌ کنید.اگر از نبودن مشکل در این قسمت ها اطمینان حاصل شد شیر برقی را تست کنید،در صورت سالم بودن شیر برقی احتمالا ولتاژ مناسب برای راه اندازی شیربرقی از سمت برد الکترونیک تامین نمیشود و ایراد در برد الکترونیک است.

E2

ارور E2 به معنی عدم تخلیه آب داخل لباسشویی می باشد.

رفع ارور:

_ ابتدا لباسشویی را جلو کشیده و مطمئن شوید که شلنگ تخلیه تا نخورده و مسدود نباشد.
_ فیلتر پمپ تخلیه را که در قسمت جلو وپایین لباسشویی قرار دارد را باز کنید و از تمیز بودن آن اطمینان حاصل کنید.
_ پمپ تخلیه را تست کنید و از سالم بودن آن مطمئن شوید.
_ ولتاژ خروجی مورد نیاز پمپ را از روی برد الکترونیک اندازه گیری کنید.

E3

این ارور مربوط به سر ریز شدن آب در لباسشویی سامسونگ میباشد.
رفع ارور:
_ سیستم هیدروستات شامل:شلنگ،مخزن و سوئیچ هیدروستات مورد باز دید قرار گیرد.
_ برد الکترونیک بررسی شود.

E4

این ارور به معنی عدم بالانس لباس ها داخل دیگ لباسشویی میباشد.
رفع ارور:

برای رفع مشکل لباسها را بصورت متوازن ویکنواخت داخل لباسشویی قرار دهید و مقداری از وزن آنها را کم کنید.

E5 E6

E5 E6

این کد های خطا مربوط به المنت یا هیتر ماشین لباسشویی میباشد. در واقع بیانگر این است که آب داخل لباسشویی بیش از حد داغ شده کمتر از مقدار لازم داغ شده و یا اصلا داغ نشده است.

رفع ارور:

برای برطرف کردن این ارور میبایست قطعات زیر مورد بررسی قرار گیرند:
_ المنت
_ سنسور حرارتی
_ سیم کشی داخلی
_ برد الکترونیک

E7

E7

این ارور مربوط به سنسور فشار آب یا همان هیدروستات میباشد.

هر گونه مشکل و خرابی در سیستم هیدروستات باعث میشود تا آب به مقدار کافی وارد دیگ نشود.

در نتیجه ارور E7 روی صفحه نمایش ظاهر میشود. به طور کلی هر گونه مشکل در یکی از قسمت های سیستم هیدروستات شامل شلنگ،مخزن وسنسور فشار باعث این ارور میشود.

گاهی مشکل در برد الکترونیک نیز باعث بروز این ارور میشود.

E8

کد خطای E8 ناشی از عدم هماهنگی بین برد الکترونیک و قطعاتی از قبیل موتور، المنت و پمپ تخلیه میباشد .در صورت بروز این خطا دستگاه را از برق بکشید و مجددا به برق زده و با انتخاب برنامه جدید روشن کنید .اگر مشکل برطرف نشد برد الکترونیک و هریک از قطعات مذکور باید مورد بررسی و عیب یابی قرار گیرند.برای این کار حتما از تکنسین باتجربه کمک بگیرید.

Eb

ارور Eb مربوط به عدم ارتباط صحیح بین موتور و آی سی(ic) موتور میباشد.

برای رفع آن باید موتور و برد الکترونیک توسط تکنسین مجرب مورد بررسی قرار گیرد.

E9

E9

کد خطای E9 مربوط به زمانی است که ماشین لباسشویی سامسونگ دچار نشتی و آبریزی شده باشد.بررسی علت نشت آب نیاز به تجربه و دقت بالایی دارد.برای این کار قطعات داخلی باید بازدید شود و درصورت نشتی، قطعه مورد نظر تعمیر یا تعویض گردد.به طور کلی هر قسمتی از ماشین لباسشویی که آب از آن عبور میکند ویا با آب در تماس است،باید بررسی شود .

این قطعات شامل موارد زیر میباشد:
_ پمپ تخلیه
_ بلبرینگ ها و کاسه نمد
_ پوسته اصلی دیگ و واشر بین دو نیم دیگ
_ واشر آب بندی المنت و سنسور المنت
_ جاپودری
_ لاستیک دور درب
_ شیر برقی
_ شلنگ ها و اتصالات داخلی

‌در برخی موارد، ریختن بیش از حد مواد شوینده یا استفاده از مواد شوینده نامرغوب باعث ایجاد آبریزی و ارور E9 میشود که با دقت در نوع و مقدار مواد شوینده این مشکل برطرف میشود.

EA

این ارور مربوط به عدم تشخیص دور موتور در ماشین لباسشویی سامسونگ میباشد و زمانی اتفاق می افتد که مشکلی در برد الکترونیک و یا سنسور تشخیص دور موتور (تاخو) بوجود آمده باشد. برای جلو گیری از خرابی بیشتر، از دستکاری کردن دستگاه خودداری کنید و جهت تعمیر با مرکز تعمیرات تخصصی لباسشویی سامسونگ تماس بگیرید.

Ec

این ارور مربوط سنسور تشخیص دما یا ترمیستور میباشد و موقعی بر روی صفحه نمایش ظاهر میشود که دمای آب به درستی تشخیص داده نشود.

جهت رفع ارور علاوه بر تعویض قطعه ترمیستور ، مقاومت (اهم)هیتر و خروجی ولتاژ هیتر روی برد الکترونیک هم باید اندازه گیری و چک شود.

Ed

Ed

ارور Ed به معنی باز بودن درب ماشین لباسشویی سامسونگ میباشد.همانطور که میدانید اگر درب لباسشویی بسته نباشد ماشین لباسشویی شروع به کار نمیکند.
برای رفع ارور ابتدا از بسته بودن درب مطمئن شوید سپس لباسشویی را خاموش و پس از ۳۰ ثانیه روشن کنید.
اگر درب لباسشویی بسته باشد و باز هم کدخطا Ed بر روی نمایشگر ظاهر شود مشکل اساسی است وباید توسط تعمیرکار مخصوص لباسشویی عیب یابی شود .با این حال دلایلی که ممکن است باعث این ارور شوند عبارتند از:
_ میکرو سوئیچ درب
_ زبانه درب
_ برد الکترونیک
_ سیم کشی داخلی
_ موتور

ارورهای مدل های جدید ماشین لباسشویی سامسونگ

5E SE nd

5E SE nd

مشکل تخلیه؛
این ارور مربوط به وجود مشکل در قسمت تخلیه میباشد .
رفع ارور:
✓ پمپ تخلیه را تست کنید و درصورت معیوب بودن آن را تعویض کنید.
✓ شلنگ تخلیه را بررسی کنید تا عاری از هرگونه گرفتگی و تاخوردگی باشد.
✓ فیلتر پمپ وپوسته آن را بررسی کنید.ممکن است بدلیل گیر کردن اشیا خارجی مانند دکمه،سکه،سنجاق قفلی و…پروانه پمپ نچرخد و آب تخلیه نشود.
✓ ولتاژ برق خروجی از برد کنترل که برای راه اندازی پمپ تامین میشود را اندازه گیری کنیدو در صورت عدم وجود ولتاژ مناسب یا نامنظم بودن آن ،در جهت تعمیر یا تعویض برد الکترونیک اقدام کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره ی این موضوع به صفحه ی ارور یا کد خطا E5 5E SE nd در لباسشویی سامسونگ مراجعه نمایید.

1E 4E E1 IE

مشکل در آب ورودی؛
بررسی و رفع ارور:
ارور EI 1E در ماشین لباسشویی سامسونگ به معنی وجود مشکل در سیستم آبگیری میباشد.زمانی که آب از طریق شیربرقی وارد ماشین لباسشویی سامسونگ نشود یا به صورت صحیح و یکنواخت در تایم مشخص دیگ از آب پر نشود پیغام 1E IE ظاهر میشود.برای رفع ارور :

✓ شیر ورودی اصلی را بررسی ودرصورت خراب بودن آن را تعویض کنید.
✓ فیلتر تصفیه آب را که در مسیر ورود آب قرار دارد چک کنید و درصورت لزوم آن را تعویض کنید.
✓ شلنگ آب ورودی را بررسی کنید تا دچار تاخوردگی و له شدگی نباشد.
✓ صافی شیربرقی که از ورود رسوب و اجرام و ریز به شیرقی جلوگیری میکند را چک کنید.انباشته شدن این رسوبات در صافی مانع ورود آب به لباسشویی میشود.
✓ شیربرقی را تست کنید ودرصورت وجود مشکل آن را تعویض کنید.
✓ سیستم هیدروستات را چک کنید.خرابی سوئیچ فشار،گرفتگی یا سوراخ بودن منبع یا شلنگ هیدروستات باعث اختلال در عمل آبگیری میشود.
✓ برد کنترل اصلی را در قسمت های مربوط به تامین آب بررسی کنید.
✓ سیم کشی مربوط به شیر های برقی و هیدروستات را بررسی کنید.

EA EB 8B 3E 3E1 3E2 3E3 3E4

مشکل در عملکرد موتور و سنسور تشخیص دور(تاخو)؛

زمانی که عملکرد موتور صحیح نباشد این کد خطا ظاهر میشود.برای رفع ارور:
✓ برد الکترونیک را بررسی کنید.
✓ موتور ماشین لباسشویی را چک کنید و از اتصال کانکتور ها اطمینان حاصل کنید.گاهی در اثر آب خورن به موتور آسیب جدی به آن وارد میشود.
✓ سنسور تشخیص دور (تاخو)را تست کنید و صحیح بودن مقدار اهم آن مطمئن شوید.
✓ خازن راه انداز موتور را چک کنید.

PE 2E 9E1 9E2

مشکل در پاور ؛
رفع ارور:
وقتی یکی از این کدهای خطا در لباسشویی سامسونگ نشان داده شود، یعنی مشکل در پاور و ولتاژ برق ورودی ایجاد شده است.قبل از هرچیز ابتدا یک بار لباسشویی را خاموش و پس از یک دقیقه روشن کنید اگر ارور برطرف نشد برای بررسی موضوع ابتدا ولتاژ برق ورودی پریز را (با استفاده از ولت متر ) اندازه بگیرید. دوشاخه برق ورودی را چک کنید تا درست به پریز وصل شده باشد. سپس برق ورودی به لباسشویی را در حین کار کردن اندازه بگیرید. ولتاژ مناسب برای راه اندازی ماشین لباسشویی سامسونگ (~V)220 میباشد.اگر مقادیر اندازه گیری شده ولتاژ ورودی کمتر یا بیشتر از ۲۲۰ ولت باشد، این ارور نشان داده میشود. اگر مشکلی در ولتاژ برق ورودی مشاهده نشد،مشکل در بخش تغذیه برد کنترل میباشد و باید درجهت تعمیر یا تعویض برد الکترونیک اقدام کنید.

AE 13E

این ارور بدلیل قطع شدن ارتباط بین برد main و sub بوجود می آید.در واقع سیگنالهای ارسالی در هیچ کدام از برد ها دریافت نمیشود.برای برطرف کردن ارور ابتدا اتصال کانکتورها به برد را بررسی کنید و سپس برد را از پنل جدا کرده و در صورت وجود لحیم سردی روی پایه قطعات لحیم شده ،آن را برطرف کنید.

BE1 BE2 12E 14E

BE1

وقتی یکی از دکمه های ماشین لباسشویی گیر کند، سوئیچ آن بصورت دائم اتصال مدار را برقرار میکند و این ارور روی نمایشگر ظاهر میشود. اگر فقط دکمه استارت گیر کرده باشد ارور BE1 یا 12E و اگر هر دکمه ای غیر از دکمه استارت گیر کرده باشد ارور BE2 یا 14E نشان داده میشود.برای رفع ارور دستگاه را از برق نکشید و با استفاده از نوک سوزن و یک دستمال اطراف کلید را تمیز کنید .از اسپری کنتاکت شور هم میتوانید برای این کار استفاده کنید.

8E

خرابی سنسور MEMS ؛
رفع ارور:
ابتدا کانکتور متصل به آن چک شود سپس در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

18E BE3 sr

18E

مشکل در رله اصلی ؛
رفع ارور:
این ارور زمانی اتفاق می افتد که در برد الکترونیک مشکل بوجود آید و عمدتا مربوط به چسبیدن پلاتین های رله اصلی میشود.این مشکل میتواند به دلیل نوسانات داخلی لباسشویی باشد یا به مرور زمان رله مستهلک شده باشد.
در این حالت برد کنترل اصلی باید توسط تعمیر کار الکترونیک مورد بازدید قرار گیرد.

DE DE1 DE2

ارور DE لباسشویی سامسونگ مربوط بع خطای باز بودن درب است.
بررسی و رفع ارور:

برای برطرف کردن ارور ابتدا درب لباسشویی را یکبار باز و بسته کنید واز بسته بودن درب مطمئن شوید،سپس دستگاه را خاموش و پس از ۳۰ ثانیه مجددا روشن کنید .اگر باز هم ارور درب نمایش داده شد:
✓ میکروسوئیچ درب را تست کنید.
✓ زبانه درب را بررسی کنید.
✓ برد کنترل اصلی را بررسی کنید.

CE

دمای بالای آب ؛
رفع ارور:
هیتر ماشین لباسشویی تا حد مشخصی باید آب را گرم کند .

اگردمای آب بیش از اندازه داغ شود این ارور نشان داده میشود برای رفع ارور :
✓ سنسور دمای آب را تست کنید.
✓ برد الکترونیک را نیز بررسی کنید.

FE

ارور FE مربوط به فن خشک کن یا سیستم airwash میباشد.در بعضی از مدل های ماشین لباسشویی های سامسونگ که مجهز به سیستم خشک کن یا ایر واش میباشند، یک فن برای ایجاد جریان هوا تعبیه شده است.اگر فن معیوب شود ویا پره های فن به قسمت های اطراف گیر کند، برد اکترونیک عملکرد صحیح فن را تشخیص نمی دهد بنابراین ارور FE نمایان می شود. همچنین اگر رله راه انداز فن چسبیده باشد یا عمل نکند نیز این کد خطا ظاهر میشود.

HE2 HE3

مشکل هیتر در سیستم بخار؛

بررسی و رفع ارور:

این ارور مربوط به بروز مشکل در سیستم جریان هوای گرم در لباسشویی هایی که مجهز به سیستم خشک کن کامل یا بخار شور هستند، میباشد.

در نسل جدید لباسشویی های سامسونگ برای خشک کردن کامل لباس ها ،سیستم خشک کن ۱۰۰% طراحی شده است.این سیستم شامل فن ،هیتر ،سنسور دمای هوا و کانال جریان هوا میباشد.در پایان برنامه شستشو ، ولتاژ مورد نیاز المنت از طرف برد کنترل اعمال شده و المنت داغ میشود،در این هنگام فن شروع به کار کرده و جریان هوا از طریق کانال موجود از قسمت بالای دیگ وارد آن میشود و با چرخش آبکش توسط موتور، هوای گرم به همه لباسها برخورد میکند و لباسها کاملا خشک می شوند.اگر مشکلی در این سیستم بوجود آید مثلا خرابی هیتر،سنسور یا برد الکترونیک، ارورHE2  HE3 ظاهر میشود .برای رفع آن باید هریک از قطعات مذکور جهت تعویض یا تعمیر مورد باز دید قرار گیرند.

بررسی کد خطا یا ارور ماشین لباسشویی سامسونگ

HE E5 HE1 E1 EC

دمای آب (هیتر)؛
بررسی و رفع ارور:

اگر در قطعات مرتبط با دمای آب مشکل ایجاد شود این پیغام نشان داده میشود. در واقع این ارور مربوط به هیتر و سنسور دمای آب میباشد.در صورت بروز این مشکل :

✓ هیتر ماشین لباسشویی را که در قسمت پایین دیگ قرار دارد را تست کنید واطمینان حاصل کنید که اتصال کوتاه نباشد یا قطعی نداشته باشد.
✓ سنسور دمای آب را که در مجاورت هیتر قرار دارد تست کنید و از درست بودن مقدار اهم آن مطمئن شوید
✓ برد کنترل را در قسمت های مربوط به دمای آب بررسی کنید.
✓ گاهی وجود مشکل در سیستم هیدروستات باعث این کد خطا میشود،پس سیستم هیدروستات را چک کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ارور HE, E5, HE1,E1, EC ماشین لباسشویی سامسونگ به صفحه ی لینک شده مراجعه کنید.

LE LE1 11E E9

نشتی و آبریزی؛ بررسی رفع ارور: درصورت بروز آبریزی در ماشین لباسشویی سامسونگ، سنسور آبریزی عمل میکند و این ارور نشان داده میشود. البته احتمال خرابی سنسور آبریزی نیز وجود دارد.به طور کلی درصورت گزارش این کدخطا و مشاهده آبریزی، موارد زیر را به دقت بررسی کنید و دنبال نشتی بگردید:

نشتی و آبریزی؛
بررسی رفع ارور:
درصورت بروز آبریزی در ماشین لباسشویی سامسونگ، سنسور آبریزی عمل میکند و این ارور نشان داده میشود. البته احتمال خرابی سنسور آبریزی نیز وجود دارد.به طور کلی درصورت گزارش این کدخطا و مشاهده آبریزی، موارد زیر را به دقت بررسی کنید و دنبال نشتی بگردید:

۱_ پوسته دیگ
۲_ بلبرینگ ها و کاسه نمد
۳_ لاستیک دور درب
۴_ پمپ تخلیه
۵_ شلنگ تخلیه
۶_ پوسته پمپ
۷_ دریچه فیلتر پمپ
۸_ شیر برقی
۹_ جاپودری
۱۰_ شلنگ ومنبع هیدروستات
۱۱_ اتصالات و شلنگ های متصل به دیگ

✓ استفاده بیش از حد از مواد شوینده نیز باعث ایجاد آبریزی و ارور LE  LE1  11E  E9 ماشین لباسشویی سامسونگ میشود.

OE OF E3 OC

سرریز شدن آب و آبگیری بیش از حد؛
بررسی و رفع ارور:
اگر بیش از مقدار مشخص، آب وارد ماشین لباسشویی سامسونگ شود این کد خطا ظاهر میشود.استفاده بیش از حد مواد شوینده نیز این کد خطا را بدنبال دارد.برای رفع مشکل ابتدا
✓ سوئیچ‌ فشار (هیدروستات) را چک کنید.
✓ منبع و شلنگ هیدروستات را بررسی کنید تا عاری از هرگونه گرفتگی و نشتی باشند.
✓ برد الکترونیک را بررسی کنید.

TE1 6E

دمای آب ؛
بررسی و رفع ارور:
زمانیکه دمای آب به مقدار مشخص مورد نیاز نرسد این ارور نمایان میشود.برای رفع ارور :
✓ هیتر یا المنت را چک کنید تا اتصال کوتاه نباشد و قطعی نداشته باشد.
✓ سنسور دمای آب را تست کنید.
✓ اتصال کانکتور ها را چک کنید.
✓ سیستم هیدروستات را بررسی کنید.
✓ برد الکترونیک را بررسی کنید.

TE2 TE3

دمای سیستم ایرواش یا خشک کن ۱۰۰%
رفع ارور:

زمانی که سنسور دمای سیستم ایرواش خراب باشد و یا هیتر به طور صحیح عمل نکند این ارور نمایش داده میشود.برای رفع ارور :

✓ هیتر یا المنت سیستم ایر واش را چک کنید تا اتصال کوتاه نباشد و قطعی نداشته باشد.
✓ سنسور دمای سیستم ایرواش را تست کنید.
✓ اتصال کانکتور ها را چک کنید.

UE Ub E4 DC

UE

عدم تعادل لباس ها
بررسی و رفع ارور:
زمانی که لباسها را در داخل ماشین لباسشویی سامسونگ قرار میدهید میبایست لباسها به طور یکنواخت در داخل دیگ پخش شوند تا تعادل کامل در دیگ ماشین لباششویی برقرار شود. هوشمند بودن ماشین لباسشویی سامسونگ و وجود سنسور و فاکتور های دیگری که برای تشخیص و برقراری تعادل در آن تعبیه شده است سبب میشود تا در صورت وجود بار نامتعادل ، لباسشویی ارور دهد و از ادامه کار آن جلوگیری شود. باید حتما نکاتی برای جلوگیری از ارور UE UB E4 DC رعایت شود:

_ درصورت مواجه شدن با این ارور ابتدا لباسشویی را خاموش کنید و پس از باز شدن قفل درب ،لباسها را به صورت یکنواخت پخش کنید و مجددا استارت کنید.
_ قبل از ریختن لباس در ماشین لباسشوی به مقدار و وزن لباسها دقت کنید .در برخی از برنامه های شستشو اگر مقدار کمی لباس در لباسشویی ریخته شود،تعادل برقرار نمیشود.
_ از ریختن بار بیش از اندازه و سنگین در ماشین لباسشویی خودداری کنید.
_ لباس های یک قواره مانند حوله و تنپوش را به تنهایی در داخل لباسشویی نیندازید و حتما چند عدد لباس دیگر با آن همراه کنید.
گفتنی است که ایراد در برد الکترونیک و سیستم تعلیق نیز باعث بروز کد خطای UE UB E4 DC میشود.

SUD SUDs

وجود کف بیش از اندازه

وجود کف بیش از اندازه

بررسی و رفع ارور:
کد خطای SUD SUDs زمانیکه کف خیلی زیادی در داخل لباسشویی ایجاد شود ،در نمایشگر ظاهر میشود.برای رفع ارور SUD SUDs دستگاه را خاموش کنید بعد از ۱۰ دقیقه مجددا روشن کنید و در برنامه جدید استارت کنید.
هرگز از مواد شوینده بی کیفیت و‌تاریخ مصرف گذشته استفاده نکنید.

در صورتی که برای سرویس و یا تعمیر دستگاه خود نیاز به تکنسین متخصص داشتید، می‌توانید روی نیرو‌های مجرب مجموعه‌ی سحام سرویس، حساب کنید؛ مرکز خدماتی سحام سرویس با به کارگیری تیم متخصص، به طور شبانه روزی و حتی در ایام تعطیل آماده اعزام تعمیرکار سیار به منزل شما است. همچنین مشاورین این گروه به صورت آنلاین و تلفنی نیز آما‌ده‌ی پاسخگویی به شما عزیزان خواهند بود و شما برای درخواست مشاوره تعمیرات، می‌توانید با گروه ما تماس بگیرید.